Här följer en fruktansvärd historia vi var med om 2010 där en privatperson köpt en Hammond B3 med Leslie 122 från ett av de främsta Hammond företagen i USA. Kunden smickrades av den fina hemsidan och de fina bilderna. De höga priserna måste ju betyda att orglarna är totalrenoverade, vilket även framgår på företagets hemsida. Det blev ett köp och när B3an med Leslie nått kunden märktes snart att 16′ i andra D på översta manualen saknades. Kunden som bor långt, långt upp i Norge ringer Paul Wagnberg och rådfrågar. Paul får en flygbiljett och beger sig till kunden och chockeras av vad han får se. Han ringer oss på MAFY och berättar att han ser under övre manual i linje med andra D hur någon kört med vinkelslip i plåten som täcker resistanstrådarna och key-contacts. Han berättar även att bomullstrådarna till startmotorn, synkronmotorn och scannern hänger precis som någon plåst av dem med tryckluft. Nu är ju fallet som så att detta företagt likt mångar andra i USA köper Hammond B3or billigt från kyrkor, polerar upp dem och plåser rent dem från damm och sen säljer dem dyrt med inskicket att de är totalrenoverade.
Paul bad kunden skicka ner orgeln till oss och här följer lite bilder på vad som mötte oss:
När vi avlägsnade tangenter och närmade oss andra D i översta manualen såg vi några svarta eltejp bitar. Kan någon varit här och felsökt tro?
En tuch markering syndes även över eltejpen när vi fått bort alla waterfalls tangenter.
Synen som mötte oss under eltejpen var chockartad. Det stod nu klart för oss att när företaget i USA skulle skicka iväg orgeln till kunden i Norge märkte de att 16′ på andra D i övre manualen saknades. Istället för att ta ut manualerna, ta bort alla tangenter och ta bort plåten över key-contacts så behöll man manualerna i orgeln, sågade ett titthål i plåten som täcker bomullstrådarna under övre manual, tog bort de tangenter närmast felet och sågade upp ett titthål över key-contacts. När de inte såg felet skylde de sin synd med svart eltejp och skruvade tillbaka alla tangenter och skickade orgeln till Norge i hopp om att kunden inte skulle märka något. Det finns väl ingen i Norden som skulle kunna uppdaga detta? Företaget i USA påstår att allt fungerade när det packades för transport. Så där fanns inget att hämta!
Vid keycombs på övre manual fanns fint slipdamm från vinkelslipen.
För att inte tala om allt slipdamm som hamnat inne i det allra heligaste vid de palladium beklädda keycontacts och palladium beklädda busbarsen.
Felet vi hittade var att en keycontact var av straxt innan spetsen där palladiumtråden sitter svetsad. Denna byttes ut mot en ny.